fredag 29 december 2017

FLICKAN OCH SKULDEN OCH FORTSÄTTNING







Har precis lyssnat slut på denna ljudbok och jag kan verkligen rekommendera den. Den var en av de mest omdebatterade böckerna 2003. Och mycket hände tack vare boken, men fortfarande står vi och stampar i samma fotspår. Snart femton år sen den kom ut, men den kunde lika gärna kommit ut igår för egentligen verkar inget väsentligt ha ändrats. En våldtäkt är ju en våldtäkt, eller hur? Har man gärningsmän och bevis bör det ju vara solklart. Solklart för en dom mot gärningsmannen/männen. Eller? Uppenbart? Ja jäkligt fruktansvärt uppenbart, men ändå så långt ifrån. Lyssna eller läs och hoppas innerligt att ni eller någon i eran omgivning, eller någon överhuvudtaget, blir våldtagen för då har man en låååååång väg att gå. 


Började på en fortsättning av den boken eller i samma serie iallafall, Flickan och Skammen. Våran historia av nedtryckthet är så lång att jag antar att självaste Adam började med den trenden. Varenda tjej känner nog igen sig i vad som sägs i boken och jag måste nog tyvärr erkänna att jag säkert har kallat en tjej hora. Troligtvis av ren avundsjuka eller att jag har velat sätta henne i sämre ljus och därmed höja upp min egen förträfflighet. Och jag har kallats det så många gånger att jag inte orkat brytt mig till slut. Så vidrigt dock att vi tjejer inte håller ihop utan dras ner i den smutsen av den så kallade "slutshaming". Denna bör lyssnas på för att påminna oss själva att inte falla i fällan för smutskasta andra, för att förstå hur det kan vara att vara tjej (inte lätt) och inte minst för att höra hur det varit historiskt för oss tjejer genom tiderna. 


Och gillar ni "dokumentärer" så ska ni lyssna på Plastikkirurgen. Ni kanske såg programmat Plastikkliniken någon gång i början av 2000-talet och då var det ju Hans-Åke Troilius som utförde operationer på män och kvinnor som ville lägga sig under kniven som man så fyndigt säger. Han blev ju senare anklagade för våldtäkt på en av sina patienter och denna bok tar oss igenom bland annat berättelsen om övergreppet, flertal anmälningar och Hans-Åkes ständigt fantasifulla förklaringar på hur det logiskt ska gått till för hur bland annat hans spermier kan ha funnits inuti patientens underliv. Det är så man vill poppa lite popcorn och äta lite tills man tröttnat på han och man då inser att ett nackskott skulle roa en istället. Pang liksom. 


Sjukt intressanta böcker och man får knyta näven inte en utan ett hundratal gånger för att inte bli helt galen av frustration. Har sträcklyssnat när jag monterat ihop garderober och varit ute och vandrat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar