söndag 10 april 2016

"DEN RABIATA" STORY DEL 1







Den här bilden säger allt. Vad då, tänker ni, jag förstår inte ett dyft om vad den här bilden menar. Nej hur ska ni veta att vi var helt sluta efter att ha kommit hem efter en halvtimmes promenad med våran vilda fölunge som blivit en odräglig slyngel på två dagar. Vart tog den söta bebisen vägen liksom. Lite busig var han innan, men nu är han hemsk och jag står här helt totalt ovetande om vad jag ska göra. Idag var vi tvungna att ha hjälm och säkerhetsväst då han stegrar sig mot en och det är inte riktigt så trevligt eller vidare spännande att få en hov i ansiktet även fast det bara är snart åttamånaders fölunge/unghäst som blivit helt rabiat och beslutat sig för att det är han som bestämmer.  Och jag vill inte ha en hov i ansiktet, men jag vill inte ha en rabiat häst som tror sig bestämma. Vad ska man göra? Jag har surfat runt på en del forum och fått en del tips, men så svårt att utföra dom när man står där . Det som är helt sant är att denna lilla gulliga/otäcka buse inte får vinna. Och jag tycker våra hästar är alldeles för snäll mot han när han håller på. Min stackars Candy får utstå en hel del stegringar på sig då han tycker minsann att han har blivit en riktig hingst. Det är inte riktigt så jag vill att hennes golden years ska se ut även fast det kanske ska ses smickrande att till och med lammkött är intresserade av en gammal snygg dam som hon. Myran har lagt allt ansvar på "snuskot" till mig. Hon föredrar att ta hand om "lugnot" istället vilket är hans snälla mamma som bara är världens bästa häst. Bara hon får äta lite djungel  (Myrans ord på våran landskapsblomma. Jag älskar när hon försöker få in ordet ljung men tillslut så blir det bara djungel och vi skrattar åt det varje gång. Jag kan lugnt säga att vi är två förvirrade själar båda två hihi). Dock tycker jag nu att hon, Rubinette, har brustit i sin barnuppfostran totalt. Det är ju sjukt att man ska behöva uppfostra andras barn. I vilket fall som helst så är det bara att kämpa vidare och inte låta rädslan ta över. Jag måste nog prata med personer som vet en hel del mer än mig. Fortsättning följer på detta var så säker.






Dagens negativa: Ja allt som har med stegrande hästar att göra.

Dagens positiva: Att jag fixat med kaninburen (under kan ske) och satt dit både dörr och nät. Nu ska ett hål sågas och hyllplan sättas dit så är det klart för utflyttning.










Ha det fint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar