måndag 11 januari 2016

EN TRIPP UPPÅT

  


Förra veckan drog vi till Sälen en kortvecka och vädret var bitvis kallt och bitvis helt okej kallt. När vi drog uppåt var det -20 grader och när vi åkte hemåt snökaos. 











Vi hade det trevligt med lite alpint, lite after ski, lite HC och en hel del kortspel. 



Dag nummer ett började med nyckelkrångel och räddning av en extremt snäll rottweiler som stog mitt på vägen och som glatt följde med i våran bil i jakt på dennes ägare. Jakten varade i högst fem minuter då vi slog våra smarta hjärnor ihop och antog att hon kom från de närliggande stugorna längre upp i backen vilket vi fick reda på efter en dörrknackning hos grannen. 
Sedan tog vi oss en tur med barnen och boben och gick på upptäcktsfärd uppe på Högfjällstorget bland snökullar och stugor den första kvällen. Vi tänkte att vi skulle ta oss en snabb öl på ett av ställena, men blev snabbt förpassade till Leffe Lods pub istället. Orsak? Mina överdragsbyxor. Ja, jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag tog på mig dom när det var -20, men of course borde jag fattat att överdragsbyxor inte var ok på en restaurang, i fjällen, i minus tjugo. Definitivt självklart. Fast Leffes var mysigt och vi spelade ett fotbollsspel och drog sedan hemåt. 



Dag nummer två så sov vi länge, åt frukost, drog på oss alla dessa ytterkläder och for i väg. Nu skulle lillebror få känna vinden mot kinderna och snö under skidorna för första gången. Jag garderade mig med ett stort dos av tålamod. Det började med att vi fick hyra ett par nya pjäxor typ direkt. Sen gick det väl bra i allt förutom det där med att stanna. Det blev ett par trillningar för både han och mig när jag fick springa och fånga han. Sen efter kvällsåk och värmning i värmestugan i omgångar så åkte vi hemåt till stugan. Där spelade vi mer kort, laga mat och basta. Jag och broder tog ett snöbad och några av barnen och vi hade det allmänt gott. Sedan drog vi på Hoffmaestro på HC vilket låg endast 100 meter från stugan. Trevligt minsann där med. 


Dag nummer tre starta likadant som dag nummer två och vi gled nerför i trollbacken ett antal gånger tills man hellre hade kapat av sig benet än tvingat sig ner i den en gång till. Stannade för lite våfflor och varm choklad i backen och övertalade lillebror att korgliften minsann var en riktigt rolig sak att åka i. Det funkade två gånger. Sedan gjorde vi ett byte av destination och fortsatte med kvällsåk och lite after ski i Lindvallen. Nu passade vi på och åkte roliga backar med lite mer lutning och fart. Älskar det. Sedan hem med lite hämtpizza och kortspel. 


Dag fyra. Hemgång. Det snöar sjukt mycket och vägarna är inte roliga. Vi lämnar in stugnyckeln och utrustningen och glömmer två av våra passagerare i en affär. Vi får vända och hämta upp dom igen. Vi åker i en medelhastighet av 70 km h hela vägen. Jag fick stå mitt kast och köra i ett par timmar. Bilar låg i diken och hoppet om att komma hem någon gång i framtiden var låg. Till slut kom vi hem och jag sov som en drottning i min egen säng brevid en liten lillebror och snögubben Valle som inhandlades som muta för att lillebror inte skulle ge upp hoppet om skidåkningen. 






Ha de fint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar