söndag 30 augusti 2015

EN MINDRE BRA FÖRSTA GÅNG









Och så åkte vi ut på våran dagliga tur till stallet för att få lite fölmys. Och mocka. Och mocka i hagen (sjukt mycket bajs alltså och det bara på en dag). Fylla på vatten. Rykta. Fylla upp hö. Och svettas ihjäl för denna dagen var lite för varm för ridbyxor. 











Min lilla Myra hjälper såklart till, men ibland är det lite läskigt ifall det blir lite bus. Fast allt sånt blir ju bättre med tiden och det är ju stora djur som man ska ha respekt för. Och respekten ska ju också vara åt andra hållet så att säga. Att de har respekt för en att de inte använder all sin styrka för att skrämma oss. 










Första gången i grimma en längre tid och definitivt första gången ledandes i grimskaft och det gick ju bra. En stund. Sen bröt liksom kaoset ut och han tyckte det var läskigt. Som tur var hade jag och Myran bytt häst så jag tog fölet och hon Rubinette. King gillade det inte alls och stegra sig och försökte springa ifrån. Grimman var lite för stor vid nacken och grimskaftet blev virat runt hans hals när han fick panik. Men det var bara att ta det lugnt och vänta ut han för att sedan lossa honom. Så första gången med grimskaft gick inte riktigt så bra som jag hoppats. På onsdag byter vi till en annan grimma och försöker igen fast med en annan taktik. Och om han var snabb så kan jag garantera att han är redan rätt stark. 











Tur iallafall att han har en lugn mamma som förhoppningsvis fostrar han rätt. Nu ska jag åka till Biblioteket och låna lite fölböcker och checka ut youtube efter bra ledövningar. Vill verkligen göra allt rätt. 




Nu ska jag göra tacos och se på en bra film.







ha de fint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar