tisdag 14 september 2010

Sötsugen så det smäller







Chokladkaka med nougattopping
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
150 g smält smör
2 st ägg
1,5 dl vatten
Topping
300 g Odense nougat
0,5 dl vispgrädde
1. Blanda alla torra ingredienser och rör
ner smör och vatten. Tillsätt sedan ägg
och vatten och vispa ihop.
2. Smöra och bröa en form. Låt grädda
i ca 30 minuter på 170 C i varmluftsugn.
Låt svalna och stjälp upp på ett fat
3. Vispa den rumsvarma nougaten med
grädde till en smet och bre på kakan.
Servera med vispgrädde till.
Denna kaka baka jag häromdagen och jag kan säga att den blev mäktig. Inget man bakar om man inte känner ett sånt megasug efter något sött, men den blev uppskattad och uppäten. Tog bara 250 g nougat och det räckte gott och väl.
Såg receptet på en blogg för några veckor sen och kommer inte ihåg vart...men jag skrev genast ner det på ett papper. Sen så måste jag provbaka och fråga alla som smakat om det var gott och om det får godkänt så skriver jag in det i min receptbok. Om inte så blir det soptunnan, för alltid.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar