torsdag 4 januari 2018

BOKTIPS VAR DE DÅ



Jag vet inte om ni lyssnar på ljudböcker, men om inte, börja. Allt blir lite roligare eller intressantare eller läskigare eller hemskare eller sorgligare. Välj fritt vad du vill känna. Variation rekommenderar jag. Ingen orkar lyssna på samma genre för länge. Ingen vettig människa iallafall. Här nedan är ett urval av de senaste böckerna jag lyssnat på. Tips om ni behöver eller scrolla vidare. Också ett fritt val.







Den här boken är mer en fakta/reportage bok från katarina Wennstam och är typ en uppföljning på hennes tidigare böcker "Flickan och Skulden" och "Flickan och skammen", men den fokuserar sig på förövarna, männen och pojkarna, istället. Den är lika intressant och samtidigt lika hemsk att lyssna på (då jag iallafall hela tiden tänker på om män egentligen blev ett måndagsexemplar när de tillverkades där av Gud. Och var det inte så att det var gör om gör rätt som gällde där med?). Man blir frustrerad och förbannad på hur dom tänker och agerar just då när dom våldtar och varför kommer det sig att dom våldtar? I boken intervjuar hon våldtäktsmän och man får höra berättelse från förhör av misstänkta förövare. Jag lovar att ni vill höra deras historier eftersom dom är skrattretande. 









Nu till en trevligare bok. Harry Potter gör mig aldrig besviken. Aldrig. Och jag har aldrig varit ett Potter fan, men jag tror jag måste bli det nu. Sista delen och klart den var bra. Äntligen slapp man "han som inte får nämnas med namn" och frustrationen av x antal timmar är över. Sorgligt att det tog slut, men allt bra måste ju också få ett slut. Har ni inte lyssnat på serien så gör det. Gör det nu. Björn Kjellman är exemplarisk. Helt enkelt underbar.









Carin Hjulströms fjärde bok om Frida Fors är lättsam och normal spännande på ett sånt där trevligt sätt. Inget jag kände att jag behövde sträcklyssna, men ibland behöver man lite feel good i livet. Frida Fors är en medelålderskvinna som jobbar med radio och samtidigt letar efter en man att dela livet med. Som de flesta människor. Helt ok bok.








Malin på Granlunda serien är en favorit. Älskar ju böcker som inte utspelar sig i våran nutid utan helst en hundra år tillbaka eller ännu tidigare. Malins epok utspelar sig tidigt nittonhundratal. Man får följa henne från nitton års ålder då hon, en simpel fattighjon, tvingas gifta sig med en man som är arvtagare till en av byns största gårdar. Vill inte avslöja för mycket så jag kan bara säga att det händer en hel del i hennes liv och man bara måste få veta mer. Jag kunde ju såklart inte hålla mig utan var tvungen att veta vad nästa bok skulle handla om och typ boken efter den och efter den. Är ju så nyfiken. Den här rekommenderar jag verkligen. 



Jag är ju öppen för de flesta förslag på böcker, men inga framtidsutopier bara. Inte science fiction heller. Hatar det innerligt. Har visserligen lyssnat på en serie som var lite sci fiction, men den är ett stort undantag. Karlsborg var ju med så då var jag ju typ tvungen att lyssna. Den var för övrigt ruskigt bra, men jag lovar att det var den enda inom den genren som var det. 


Nu måste jag till stallet och eventuellt byta täcke på Rubi då det finns risk för att det läckt igenom då det varit ett sådant vackert väder hela dagen. 







Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar