onsdag 10 juni 2015

OUTLANDER KOMMER SÅ VARA MIN NYA THING












Check it out. Säsong ett i Outlande kom precis hem till mig och nu ska här tittas på dvd.  Jag ska ha outlandermaraton på regniga daqgar och bara dreggla till dessa tartanmönstrande, kiltbärande, rödhåriga skottar. Ska också beundra naturen, hästarna och kläderna, men allt det kommer i andra hand här. definitivt i andra hand.  





LITE FAKTA KOMMER NEDAN



Serien Outlander baseras på Diana Gabaldons böcker i outlander serien. Och den handlar om Claire som slungats 200 år bakåt i tiden, alltså typ sent 1700 tal i Skottland. Väl där tas hon till fånga av några skottar och senare tvingas hon gifta sig med en av dom för att inte bli förhörd av en otäck engelsman (vilket förövrigt är hennes dåvarandes mans förfader. Hon var alltså gift med en annan man innan hon åkte tillbaks i tiden. Lite invecklat, men man fattar snabbt)  som har ett nasty beteende. Äktenskapet visade sig vara en lyckat grej och dom råkar ut för en hel del på deras väg i livet. Lite så är handlingen. Nu till förklaringen varför den bara kan vara en smashing serie. Jag råkar ju gilla filmer/serier som utspelar sig under dessa årtal då allt är så mycket finare att se på. Naturen verkar orörd, språket underbart och kläderna dom är ju to die for. Klänningarna med sina gördlar och snörningar och super kvinnliga utformning gör att jag önskar att jag fick slungas tillbaka dock inte som fattig då det livet verkar vara riktigt pissigt och jag antar att fina klänningar och fester på slott och herrgårdar är uteslutet. Nä, högt upp i hierarkin ska det vara eller så stannar jag kvar här på 2000 talet. Och kiltarna med dess tartan mönster, käre jösses alltså, jag älskat tartan. Är kanske inte helt hundra på män i kjol, men här funkar det riktigt bra. Och så är det det här med rödhåriga. Det råkar också vara något jag fascineras av. Rött hår och fräknar. Kan det bli bättre? Rödhårig, tartan, skotte och så perfekt. Ja, jag är såld. 








Nu ska jag ut och måla på altan och flytta skåp så måste sluta. Och jag antar att ni redan tröttnat på mina kärleksförklaringar så 
ha de fint 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar