måndag 11 maj 2015

BUXBOM & MURNING



Måndagen började med jobb som sedan avbröts för en tjej som inte alls mådde bra, så det var bara att cykla hem. Nu mår hon mycket bättre efter sömn och frisk luft så imorgon blir det jobb hela dagen. Jag passade på att gå ut och göra lite nytta. Standard grejen med att köra ett x antal kärror grus gjordes, buxbom flyttades och jord bytte plats. 











Kändes vemodigt att flytta buxbomen för den var verkligen så fin där den var och jag fick inte med mycket rötter så om den överlever blir jag superduper lycklig. Den här buxbomen var den första som jag drivit upp från sticklingar från en billig planta köpt på torget för en femtiolapp för en hel del år sen. Så ni förstår att jag är extra sentimental. Och troligtvis tycker de flesta jag är rejält korkad som ens bryr sig om plantor, förutom ni som har fastnat i trädgårdens vassa klor. Ni, ni förstår mig precis. 













Ja, lite så här kommer det se ut och om jag ska vara helt ärlig, vilket jag ska vara, så är jag inte nöjd alls. Murningen av betongstenarna blev bättre än jag trott eller förväntat mig, men det tryckimpregnerade virket under altanen är inget jag gillar. Speciellt inte utförandet och inte heller färgen. Jag hade planerat för en uppmurad altan, men dom planerna grusade någon ner direkt. Så jag är besviken, men nu är det som det är och jag får leva med det och tänka om. Olivträden ska ju inte vara där utan stora krukor med örter/kryddor i och egentligen tycker jag att buxbomen blir lite stel där i, men just nu får de stå där och vara stela ett tag till. 













Här ser ni det jag murat upp idag, en sväng vid hörnet av altan. Rabatten ska fortsätta på den andra gaveln med, men först ska trappor upp (idag kanske. Hoppas, hoppas, hoppas) och sen är det bara att planera och verkställa. Verktyg som är bra att använda är ju vattenmått och tumstock dock har det inte hjälpt mig så mycket då jag som jag nämnt innan är oförmögen att få något rakt. Så här är de mest för rekvisita. 





Ska ut igen och förbereda för kvällens snickrande. Hämta mitt paket från Nelly och hoppas på ett mirakel. Håller ni tummarna för mig att det passar?






kramars på er

2 kommentarer: