söndag 24 maj 2015

BACK ON TRACK




Gårdagen började ju inte så bra precis, men slutade desto bättre. Vädret var helt otroligt bra och jag fick lite gjort. Flyttade lite stenar, skruvade upp lite plankor, klippte gräsmattan, trimmade, snickrade mig en blomlåda (tackar mor och far för virket) som målades röd, planterade om lite blommor, sådde lite frö och möblerade om på altan. Ok, det var i stort sett allt jag gjorde. Måste ju verkligen skriva upp allt så ni förstår att jag minsann inte ligger och sover på dagarna och sådant där tramsit. Nej, en riktigt karl reder sig själv och jobbar på, eller ja en riktigt kvinna mena jag såklart.  Man bara biter ihop och inte ropar upp sina krämpor till alla man ser bara för att få sympati. Skulle aldrig göra så. Att tycka synd om sig själv är inte min grej. Verkligen inte. 







Plommonträdet blommar så fint nu och till betongen och grusets gråa så blir det helt magiskt.  Det hänger lite snett ovanför ena lådan och gör det lite mindre stelt, lite mindre fyrkantigt och perfekt. Sådde morötter och sockerärter igår. Myran försådde pumpa frön inne. Så nu hoppas vi på att få 8 kg pumpor som ska användas till Halloween. 







Har en stol kvar att måla, ja jag vet att jag suger på att avsluta projekt, och bordet och så är det klart. Älskar den slitna träfärgen som var på stolaran och bordet, men de var i desperat behov av en make over och eftersom vi spillt färg på bordet ett antal gånger så fick det bli vitt nu istället. Blir nog bra sen när räcket kommer upp och det vita inte blir så skarpt. 






Planterade om en av olivträden i en gammal marmor kruka som stått gömd och glömd och det blev perfekt. Vet riktigt inte hur altanen ska inredas för alla dessa möbler ska vidare till trädäcket och jag är tydligen inte så rik som jag trodde, chocker. Men med fattigdom kommer de bästa idéerna fram. 








Har ju letat upp alla mina köksträdgårdsböcker för att få till den här nystarten på bästa sätt. En av dom är boken Grönt som ligger där på solsängen och väntar på att få bläddras i. Var tvungen att kolla upp vilka växtgrupper grönsakerna låg i så jag inte sådde fel. Vill inte rubba min växtföljd. Helst tror jag att det ska vara en åttaårig växelbruk, men jag har två lådor som innehåller samma växtgrupper eftersom jag vill ha mer av dessa. En extra till lökväxterna och en extra till flockblommiga växter som i mitt fall är persilija, dill och morot. Växelbruket är för att undvika sjukdomar och jordtrötthet. Det är en fascinerande värld den där grönsaksvärlden eller odlarens värld kanske är en bättre beskrivning. Jag är glad att jag är back on track igen.








Sista halvtimmen på boken "Stöld av babian" är kvar nu och kanske blir det en "Sandras Superförträffliga Bokrecension" tomorrow. Vi får se om minnet och lusten håller i sig.






ha de bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar