söndag 22 mars 2015

SANDRAS FÖRTRÄFFLIGA BOKRECENSION






Ok då kör vi en liten enkel sammanfattning av boken Barnbruden av Anna Laestadius Larsson.




Det hela utspelar sig på sent 1700 tal och Frankrike var en inspirationskälla så de förnämaste hade ansiktet fullt av vitt puder och hemska peruker, inget som egentligen är viktigt att veta men kan vara bra att veta om ni vill visualisera er hur de löjliga de måste sett ut, männen alltså, kvinnorna såg nog bara lite överspacklade ut. Å klänningarna måste sett helt underbara ut och korsetter som gjorde det möjligt att gå ner några kilon helt utan ansträngning. Tror minsann att jag hade trivts då dock verkade det osanitärt där med all avföring som slängdes lite här och var och med min otur hade jag troligtvis varit en sådan där kärring som bar skittunnorna, bergis. 

Just det, det skulle ju berättas om boken. Har lite problem med mitt iväg skenande i var och varannan mening. Fantasin spinner lite väl fort ibland, men nu ska jag vara seriös, promise. 


En femtonårig adelsflicka vid namn av Charlotta fraktades med båt från Tyskland till Sverige för att bli hertigen Karls (kung Gustav den tredjes bror) brud. Hon var den yngsta kungliga bruden i Sveriges historia. Inte nog att hon skulle gifta sig med en typ tjugo år äldre snubbe som hon endast träffat en gång så blir hon sjösjuk på resan. Det är där hon träffar jämnåriga adelsfröken Sophie och de blir genast vänner. En vänskap som håller ihop i med och motgångar under åren vi får följa Charlotta. Charlottas plikt är att förse den kungliga familjen med en son (what else liksom), men Karl är inte den trevligaste mannen precis eller trognaste, inget nytt under solen precis, männen var lika vidriga då som nu. Under perioden som Charlotta tvingas vara utan sin Sophie så möter hon Johanna, aka pottungen, som är några år yngre än prinsessan och de har stor nytta av varandra hur konstigt det än låter, en prinsessa av hög rang och en pottunge som tar hand om andras skit. Ja men, ni förstår ju att det går liksom inte att misslyckas med dessa koncept. Boken var sjukt spännande och jag läste typ konstant i den på planet och bilen hem, ca åtta timmar nonstop reading bortsett från två sömnpausar på en timme ungefär. Slutet var inget bra, men detta ska tydligen vara en triologi så jag ser verkligen framemot resten av böckerna. Boken är en blandning av Svensk historia då Hedvig Elisabeth Charlotta skrev dagbok i stort sett hela sitt liv vilket man får inblick i boken och fiktion såklart.
Av mig får den fem av fem superförträffliga Sandra S. 





kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar