onsdag 4 februari 2015

TACOSOPPA & HÄSTAR









Idag har det varit en halv upptagen dag. Sluta halv elva så lillebror slapp att åka till dagis och jag somna på soffan efter en snabb städning ihop med en gosig femåring och en enveten dammtuss som bestämt skulle ligga på oss båda två. Den där hunden alltså, så personligen och bitvis väldigt frustrerande som när hon slår mig med tassen varje helgmorgon som jag försöker att ta sovmorgon eller när hon ska ligga på mig varje dag när man lagt sig ner eller när hon vägrar lyssna fast hon vet att jag ropar på henne eller när hon bara måste springa in på andras tomter eller när hon ska krypa under alla utedass hon går förbi eller rulla sig i äckliga saker eller äta äckliga saker som jag tvingas plocka ur munnen. Fast glädjen i att se dom rusa fram i snön nu och känna att de blir helt galna av sprallighet, den glädjen är stor.

Tillbaka till mig, of course, denna blogg handlar ju liksom till 99 % om mig så nu ska vi inte låta några hundar ta min glans. Vaknade i soffan lite för sent och vi fick stressa iväg för vi skulle åka och titta på en häst som en man ville bli av med. Vi har ju börjat kika lite på hästar då shettisarna är lite för envisa och snart för små för Myran. Men är dom inte för dyra så är dom för pigga eller halvskadade. Och än så länge är hon för bekväm för att rida sex dagar i veckan och då känns det inte som det är värt att köpa en dyrare, vältränad häst som vi sen inte riktigt hinner med. Mina barn är nämligen lite smått lata och vill gärna bara vara hemma och hänga. Denna häst var ett litet varmblod ca 150 cm i mankhöjd, jättelugn och söt, men 22 år gammal och var lite mager då hon har ett föl som fortfarande diar. Vill inte stå där igen med en till mager häst och känna mig värdelös för att jag inte lyckas få den i hull. Eller att den får en massa skador och jag tvingas att ta belut och se när den ska avlivas. Usch har ångest bara jag tänker på det. Är så rädd för att det ska snart ska vara Candys tur. Får tårar i ögonen av att bara tänka på det. Vi får se hur vi gör med denna häst, men den var iallafall söt.


Sedan drog vi till vårat stall och gav hästarna lite morötter och hö. Där upptäckte Myran två stora älgar brevid hästhagen, fascinerande. Nästa stopp blev affären sen hem och laga storebrors favoritmat, tacosoppa. Blev proppmätt. Tvingade mig ut med hundarna en sväng och nu så ska jag ner och ta tvätten, duscha och sova igen. Älskar att sova nuförtiden.





Hoppas ni haft en bra dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar