söndag 22 februari 2015

SHETTISAR & EKONOMI












Hur söt är inte denna lilla pälsbollen? Hon har så mycket vinterpäls alltså. Och med sina hundra virvlar är hon typ omöjlig att borsta, men sjukt söt. Detta året fyller hon fjorton. Lika gammal som Rasmus och jag kommer så väl ihåg när mamma köpte de små trollen. Frida var inte riktigt ett år och Rasmus var typ fem/sex månader och hade lärt sig sitta upp dock fortfarande livrädd för hästar. Det gick ju över som tur var och några ridturer blev det ju på Frida, men sen tog ointresset över. Sen var det Myrans tur och hon fick ta emot det mesta av envisheten i denna ponny. Efter ett tag förstog vi att hon inte alls gilla bettet så då red Myran henne bara i grimma och det funka ju toppen, men farten var ju typ i snigeltakt. Så nu är det mer lillebrors ponny och det funkar ju då hon knappt går framåt. Men sötare än sötast det är hon definitivt.


Nu har vi haft den nya hästen i en vecka och hon är verkligen så snäll och personlig. Igår släppte vi ihop henne med våra tjejer och det gick så bra. Innan var det så mycket is i hagen och jag ville verkligen inte ha några benbrott på hästarna så vi vänta tills den smälte, men nu snöar ju det igen och jag måste säga från botten av mitt hjärta att jag hatar det. Verkligen hatar det. 

I fredags köpte jag mat till Rubinette och det var ju inte billigt alltså. Lika bra att droppa det där med att spara pengar för det kommer liksom inte hända de senaste månaderna. Det blev Kraffts musli avel och foderjäst som dom rekommenderade till smala hästar. Så nu gäller det att öka försiktigt och se till så att magen klarar av foderbytet och hålla alla tummar för att fettet kommer tillbaka på henne. Mamma sponsrade ett täcke till henne och jag hittade ett jätttefint på rean så nu är hon varm i hagarna. Kikade på ett Bucas täcke, men insåg att tretusen är lite för mycket pengar för mig hur snyggt det än var. Såg så mycket snyggt inne på Hööks att jag fick snabba mig ut för annars hade jag inte kunnat hålla fingrarna borta och kortet i plånboken. Hundarna ska ju till veterinären imorgon och då gäller det ju att ha pengar kvar. Sen är det fattigt igen. Livet är för träligt ibland.






kramars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar