lördag 3 januari 2015

LYCKA ÄR NÅGOT STARKT




 bild hittad på pinterest



"Ibland händer det, för mig ganska ofta, att du hittar den där bilden som gör att hela du liksom flyger in i den och uppfylls med sådan innerlig kraft. Du kan väva en hel historia om den eller mer om hur du skulle haft det om just du bodde där, där i den bilden. Att du precis vaknat den där morgonen. Att du vakna tidigt just den där solvarma sommarmorgon när resten av huset sover lungt. Du sträcker dig efter en tunn och lätt klänning som liksom bara faller ner över din kropp och med lätta steg går du ut. Och du möts av dofterna. Alla dessa dofter. Gräset är fuktigt och stenarna har inte ännu värmts upp av solens varma strålar. Du öppnar dörrarna och oljefärgernas starka och lite lätt stickande dofter når dig och du tycker det är som himlen öppnat sig. Att lyckan är obeskrivlig. Att om nu livet skulle tas ifrån mig just nu, precis just nu så skulle jag dö med ett varmt hjärta och ett leende på mina läppar. Det är en vacker känsla".





Jag vill ha ett ställe där jag kan finna en sådan ro. Länge var det min trädgård, men de sista åren har jag svårt att se att den gjort mig riktigt lycklig. Den har gjort mig tillfälligt lycklig  eller gjort att jag kunnat försvinna in i ett annat tillstånd. Där jag kunnat ladda just så mycket som behövs för att överleva. Kanske inte överleva i just den där grymma bemärkelsen utan att överleva utan att förgås av ens egna tankar. Tankar som åker fram och tillbaka därinne som en gratis berg- och dalbana, som plockar på onödig plats i ditt liv. Tankar som bara gör livet ännu mera besvärligt. Det är dom som man vill utrota, gömma och aldrig mer få tillbaka. Dessvärre går det ju inte alltid och någongång måste du ta tag i det, men tills du inte är redo så hjälper det dig att glömma dom. Glömma dom när du är inne i din värld som gör dig lycklig. Insupa känslan av när du var där, komma ihåg den och kanalisera bort det där som varken gör nytta eller glädje. Kanske ska jag inrätta ett sådant ställe. Ett hus där man får skapa. Där man kan ligga i timmar och bläddra i böcker medans solens strålar strömmar in genom fönster och öppna dörrar. Där inget är ömtåligt. Där fläckar och repor blir till historia en dag. Där vi är riktigt lyckliga om än för en sekund eller två. Det ska jag skapa. Det ska vara mitt mål detta året. Att skapa ett lyckans hus.




Ha det fint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar